fam-agtermeer.reismee.nl

reisverslag tot nu toe

Eindelijk hebben we de mogelijkheid om op internet te kunnen, hierbij het verslag.

30 juli 2012

We zitten alweer bijna 5 uur in het vliegtuig en hebben nog 05:25 te gaan, de buiten tempratuur is -40 graden. Het is een behoorlijke zit, we kunnen kiezen uit wat films of tv series, gebrek aan vermaak is er dus niet. Na een lange zit zijn we na 10 uur om en na bij 21:00 uur op het vliegveld van Johannesburg, we hebben een goede vlucht gehad met alleen lichte turbelentie bij de Evenaar (toch wel lullig die drempels in de lucht). Na de kennismaking met de rest van de groep reden we naar het Airport Game Lodge in de buurt van Johannesburg, een erg mooi klein vakantiepark met super kamers.

31 juli 2012

Vandaag staat er een lange busreis op het progamma van 400 km, tevens de langste busdag. In de bus uitleg gekregen over bepaalde dieren waarvoor je moet uitkijken. Volgens Minouk moet je opletten dat je niet geprikt wordt door de Himalayamug (malariamug). We gaan rijden naar Kots Window (Gods Window), maar eerst hebben we gelunchd bij Harries Pancake, waar je heerlijke pannekoeken kan eten, die hebben we dan ook genomen. De mensen zijn erg aardig hier veel aardiger dan in Egypte. We moesten voordat we bij Gods Window kwamen eerst een bergpas over die de roverspas heet. Vroeger waren de mensen nogal benauwd om over deze pas te gaan, dit doordat er rovers op de pas waren die de mensen op brute wijze beroofde van hun waar. Na de pas kwamen we in een gouddelversdorpje waar we over een marktje hebben gelopen. Ons laatste bestemming is Gods Window, vanaf Gods Window kijk je van een enorme rots uit op een 1500 meter diep ravijn. Heel indrukwekkend alleen al om naar het uitzichtpunt heen te wandelen was al mooi, we moesten over rotsjes en door een klein oerwoud. Toen zijn we naar onze Game Lodge Graskop gebracht. Wat we wel heel fijn vinden is dat we een leuke groep hebben en dat alle kinderen goed met elkaar kunnen vinden. Dit maakt de reis toch wat aangenamer.

1 augustus 2012

Na een redelijke nachtrust ontbijten, de kinderen hadden geregeld dat er was versierd voor Martijn, want ja die is vandaag een jaartje ouder geworden, ook hadden ze de bus niet vergeten. Na het ontbijt de bus weer inladen en op naar de Panorama Route, dit is het stroomgebied van de Treur- en Blyde Rivier, zo genoemd omdat de reeds doodgewaande Hendrik Potgieter zich hier weer meldde bij zijn groep. Hij was in 1840 de leider van de Voortrekkers die op weg waren naar de Indische Oceaan. We zijn gestopt bij indrukwekkende uitzichtpunten zoals Bourke's Luck Potholes waar de 2 rivieren samenkomen (hier zijn vreemde, cirkelvormige uithollingen in de rotsen uitgesleten door het kolkende water)(volgens een Afrikaans gezegde is de plaats waar iemand valt zijn eigendom en de rivier bevat gouddeeltjes, dus wat wil het geval laat ik (Katja) in de rivier vallen en heb ik nu een claim op het stukje in de rivier en op het goud wat daar eventueel gevonden wordt). en de Blyde River Canyon met uitzicht op de three Roundavals (lijken op de ronde huisjes met de rietendaken die je hier veel ziet) . Hierna weer verder gereden richting Krügerpark, onderweg nog een Baobabboom van zo een 800 jaar oud gefotografeerd. Toen verder gereden naar onze accomodatie 'Timbavati Safari Lodge' nabij het Krügerpark in de buurt van Hoedspruit waar we zullen slapen in een 'rondavel', het wild kan hier gewoon komen. De kinderen zijn een Rangercursus aan het doen en wij hebben even een paar uurtjes voor ons zelf. In de avond stond er een braai op het progamma, was leuk allemaal tafels om een groot kampvuur. We hadden Johan gevraagd om tijdens het boodschappen te kijken of hij taart kon kopen i.v.m. Martijn zijn verjaardag. Na het eten kwamen er opeens 5 Afrikaanse vrouwen met een chocolade taart aanlopen. Ze hebben Martijn toegezongen in het Afrikaans, erg leuk om te zien.

2 augustus 2012

Vandaag moesten we erg vroeg op staan 04:45 want de bus zo rond 05:15 gaan vertrekken voor een GameDrive in het Krügerpark. Je kon ook kiezen voor een Game Drive van een dag in een open Safariwagen, wij hebben gekozen voor met de bus mee te gaan. Weer een indrukwekkende tour de volgende dieren hebben we gespot:

Bavianen- Buffels ( 1 van de Big Five)- Olifant (1 van de Big Five)- Antilopen- Zebra's- Waterbok- Giraffe's- Roofarend- Patalier- Gnoe- Imbala's- Nijlpaarden- Glansspreeuwen- Struisvogels - Gieren- wrattenzwijn/aardvarken- Koedoe- Steenbok- Bromvogel- Jakhals- Krokodillen- Eekhoorn- Maraboe- en nog veel vogels waarvan we niet de namen weten.

Rond een uur of 3 kwamen we bij onze accomodatie midden in het Krügerpark aan. Hier hebben we samen met de groep bij een van de rondavels (die van Johan de reisleider) gebraait, was erg lekker maar ze hadden wel heel veel ingekocht wat betekend dat we morgen 3 aug weer een braai met de groep hebben.Na de braai weer op tijd naar bed.

3 augustus 2012

Vandaag wederom vroeg uit de veren, want nu maken we een ochtend Game Drive in de open jeep. Rond half 6 zijn we vertrokken, goed ingepakt het was erg koud. We hebben deze drive niet heel veel dieren gezien maar het is een belevenis om het mee te maken en het prachtige landschap van Z-Afrika te bewonderen. De dieren die we hebben gezien waren:

Hyena- Waterbok- Waterschilpad- Giraffe's- Zebra's- Imbala's - Nijlpaarden.

Verder hebben we vandaag een rustig dagje en vanavond gaan we een Night Game Drive in de open Jeep maken.

Na de ochtend Game Drive rustig aan gedaan, heerlijk bij het restaurant gezeten met een fantastisch uitzicht. Er kwamen heel wat dieren voorbij. Een olifant kwam steeds dichterbij en aan het eind van de middag stond hij voor het hek van de afscheiding van het lodge park.

Kjell heeft vandaag aan de rand van het Krügerpark een foto van zijn vader symbolisch begraven in het land waar hij zo graag kwam, Kjell heeft er een persoonlijke tekst opgeschreven.

In de namiddag zijn we weer met de groep aan de braai gegaan met het voedsel wat over was gebleven van de vorige dag. Na het eten de Game Drive by night een mooie tocht en nog wat dieren gespot, alleen hebben we bijna geen foto's kunnen maken omdat het daar simpelweg te donker voor was. De dieren die we hebben gespot zijn:

een Genet dat is een kleine katachtige- Buffels- Giraffen- Nijlpaard- Giant Eagle Owl- Hyena met prooi- Jakhals- Olifant en Termieten. Ook vloog er een Patrijsvogel de truck in.

De chauffeurs onder elkaar hielden elkaar op de hoogte als er iets gespot was, zo werd de chauffeur gebeld dat er ergens een leeuw was gespot, daar gingen we naar toe, helaas hebben we hem niet kunnen spotten. Na een eneverende tocht waren we rond 22:00 uur weer terug bij onze accomodatie.

4 augustus 2012

Vandaag onze laatste dag in het Krügerpark rond half 8 gingen we rijden, heel rustig aan gereden en nog aardig wat dieren gespot: Blauwaap- Bosbok- Struikhaas- Vervetaap- Wrattenzwijn- Zebra's- Neushoorn (Big Five) en een heel zeldzaam die bijna niet word gespot de Wilde Hond, die was zo snel weer weg dat we hem niet op de foto hebben kunnen zetten. Ook hebben we nog vele soorten vogels en bomen gezien, maar dat zijn er teveel om op te noemen. Wederom een mooie rit door een heel divers landschap.

Rond een uur of half 6 zijn we bij ons volgende accomodatie gekomen (volgens Johan een concentratiekamp) net buiten het Krügerpark bij Numbi. We zitten hier in luxe tenten, de muren zijn van tentdoek en de rest van hout. Wat ook wel leuk is dat er 3 douchen zijn 1 binnen en 2 buiten. Lars die is gestruikeld en hard op zijn pols terecht gekomen, we denken dat het gezwikt is althans we hopen het, paracetamol gegeven en hopen dat we zo de nacht door komen, er heeft hier nog iemand naar gekeken en het verbonden. Mocht het zo zijn dat het morgen niet gaat dan eventueel naar een dokter, maar we denken dat het wel mee valt. Na het lekkere eten op het park heerlijk gedoucht in de buiten douche. Nu gaan we slapen en morgen gaan we naar Swaziland, daar gaan we meer van de cultuur zien ook leuk weer even wat anders.

5 augustus 2012

Vandaag een busrit naar Swaziland. Lars zijn pols valt wel mee flink verzwikt. Na het ontbijt reden we richting Malelane naar een Guesthouse 'River House' waar we een paar uurtjes gingen relaxen en lunchen. In de middag in Swaziland aangekomen waar we eerst door de douane van Zuid-Afrika moesten om een stempel in het paspoort te laten zetten en toen de douane van Swaziland moesten passeren en een stempel halen. Het is wel weer fijn om in de bewoonde wereld te komen na 3 dagen Krügerpark. Na een stuk gereden te hebben gingen we van de verharde weg een onverharde bergweg op richting onze lodge 'Shewula Mountain Camp' boven op de berg. Back to the basic waar geen stroom was in de lodge's en er een toiletgebouw was waar je naar de wc en douchen kan, erg premitief allemaal, maar wel leuk. De lodge zijn geschikt voor 6 personen dus plaatsen we Chantal bij een andere familie. Melissa heeft mee geholpen de maaltijd voor te bereiden met de plaatselijke vrouwen, wat ook leuk was dat de Swazi vrouwen begonnen met Afrikaanse liedjes te zingen. Vroeger draaide ik met Peter veel Afrikaanse muziek en ik begon zachtjes een Afrikaans nummer te zingen, de Swazivrouwen waren verbaasd dat ik die kon en begonnen met me mee te zingen. Vandaag heb ik namens Finn een foto van Peter boven op de berg begraven, denk dat hij dit ook een mooie plek had gevonden.

6 augustus 2012

Vandaag bestond uit een bezoek brengen aan de lokale Swazi volk. We zijn bij een school geweest waar de kinderen zich aan ons voorstelde en voor ons gingen zingen. Wij hebben ook voor hun gezongen vader Jacob zowel met zijn allen tegelijk als in canon. Hierna zijn we naar de Sangoma (medicijneman) geweest, hij legde ons uit hoe hij te werk ging, je moet er in geloven. Na de lunch gewandeld en gekeken bij de mensen thuis hoe ze hier leven, het is bijna niet voor te stellen hoe dat gebeurd, maar dat is het zo wie zo niet met alles hier het is moeilijk te verwoorden hoe het hier is. Pas als je zelf hier bent geweest dan snap je het. Martijn stond met een jongeman van 20 jaar te praten, hij zag er als 40 uit, ze zeggen ook dat de gemiddelde leeftijd in Swaziland 33 is, en dat de mensen er veel ouder uit zien dan dat ze zijn. Er is hier een hoog aidsgehalte, vandaar dat de mensen jong sterven. Nog een tijdje met de mensen van het dorpje gepraat en je kon hun eigen gebrouwen bier proeven, wij hebben even overgeslagen. Kjell was met ons mee gegaan en had vanaf het begin een stuk of 6 Swazikids aan zijn arm hangen. Hij heeft zich ook beseft dat wij het goed in Nederland hebben. En heeft zijn kleren die hij vandaag aan had en een broek van Finn aan de Swazi bevolking gegeven.

7 augustus 2012

Vandaag vroeg op pad naar de andere kant van Swaziland. Eerst een bezoek aan het Hlane Nationalpark waar we een gamedrive hebben gemaakt in een open jeep. Hier hebben we de leeuw gespot (big five), mooi om te zien. Na de gamedrive verder gereden en gelunched. Na de lunch een markt bezocht en wat souveniers in geslagen. In de namiddag arriveerde we bij ons camp 'Mlilwane Wildlife Sanctuary'. Een mooi park met mooie lodge, wel weer lekker na 2 dagen geen stromend water en electra.. Na het eten was er nog een traditionele dans, dat viel een beetje tegen. Op het camp lopen de dieren gewoon voorbij, zoals impala's, wrattenzwijntjes en er kunnen zelfs nijlpaarden zijn, gelukkig zijn we die nog niet tegen gekomen.

8 augustus 2012

vandaag een rustige dag met alleen paardrijden op het progamma. We gingen op weg met 8 personen in de groep. Net buiten het park kwam er een windvlaag waardoor en een stoel omwaaide en het paard van Kjell schrok en Kjell ook, die viel dan ook van het paard. Bij Minouk en Lars schrokken de paarden ook, maar die konden de paarden nog in bedwang houden. Kjell en Lars wouden niet meer verder, waardoor ik ook mee terug ben gegaan (vind ik ook niet zo erg, want vond het stiekum ook wel eng). De andere hebben een mooie en veilige rit gehad en vonden het leuk.

tot zover..

groetjes,

Martijn, Katja en de kids

Amanda en André

Wow, wat onwijs gaaf om jullie belevenissen te lezen! We wensen jullie nog heel veel plezier!

Liefs ons

Annemieke en familie

Leuk om jullie avonturen te lezen! Groetjes van ons allemaal vanuiteen zonnig Spanje!

Dannz

aaah jeetje leuk man om jullie reisavonturen te lezen.
Veel plezier nog ben nu al benieuwd wat er nog meer gaat komen.
groetjes,

Wil Schuil

Leuk om te lezen wat jullie allemaal hebben mee gemaakt. Veel plezier en vooral genieten!

Lorenzo Walther

Wat leuk allemaal om te lezen. Groetjes

Vera & Co

Tjonge .... wát 'n avonturen maken jullie mee zeg !!!!
Gewéldig leuk om te lezen.... !!!!

Nog héél veel fijne dagen gewenst samen !!!!

Mooi ook dat de boys er een foto begraven ter nagedachtenis aan Peter !!! Én 1-tje namens Finn...XXX

Groetjes en liefs van ons

Kathleen & André

prachtig om te lezen Martijn, Katja en de kids, echt genieten hoor!

belinda

wat fijn om dat van/over jullie te lezen. en het geeft mij een fijn gevoel om te lezen dat jullie een foto van peter hebben begraven namens finn.
niet maar lekker door en maak maar een hoop mooie dingen mee.
nog heel veel plezier dikke kus belinda

miranda

Heel leuk om jullie reisverslag te lezen. wat mooi dat kjell een foto van peter heeft begraven. hoop dat lars zijn pols beter gaat en de schrik van paardrijden weg is. geniet van jullie prachtige reis lieve mensen. dikke kus miran en mannen