fam-agtermeer.reismee.nl

Reisroute zoals beschreven op site reisaanbieder.

Hierbij de resiroute die we gaan maken zoals in de reisgids staat beschreven. Groetjes, Katja, Martijn en de kids Dag 1 Amsterdam – Johannesburg Voor de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema. Omdat er geen tijdsverschil is met Nederland heb je geen last van een jetlag. Na aankomst rijden we naar onze accommodatie in de buurt van de luchthaven. Dag 2 Graskop / Blyde River Canyon - Panoramaroute Vandaag reizen we langs een prachtige route naar het noordoosten van de provincie Mpumulanga. Onze accommodatie met zwembad ligt dichtbij Pilgrims Rest en de Blyde River Canyon. In de prachtige omgeving zijn veel wandelmogelijkheden. Via het gouddelversdorpje Pilgrims Rest, nu een levendig openluchtmuseum, bereiken we de Panorama Route. Dit is het stroomgebied van de Treur- en Blyde Rivier, zo genoemd omdat de reeds doodgewaande Hendrik Potgieter zich hier weer meldde bij zijn groep. Hij was in 1840 de leider van de Voortrekkers die op weg waren naar de Indische Oceaan. We stoppen bij spectaculaire uitzichtpunten. Vanaf God’s Window kijk je van een enorme rots uit op een 1500 meter diep ravijn en bij Bourke’s Luck Potholes, waar de twee rivieren samenkomen, zijn vreemde, cirkelvormige uithollingen in de rotsen uitgesleten door het kolkende water. Dag 3 Hoedspruit, Rangercursus voor kinderen We rijden richting één van Afrika’s oudste en bekendste wildparken: het Kruger Nationale Park, genoemd naar de oprichter van het park, oud-president Paul Kruger. Het park is enorm groot: qua oppervlakte beslaat het Zuid-Afrikaanse gedeelte al half Nederland en de plannen om het park tot in Zimbabwe en Mozambique uit te breiden tot het “Great Limpopo Transfrontier Park” zijn al gedeeltelijk gerealiseerd. Zodra de grenshekken zijn weggehaald, is het park zo groot als heel België! Voor we het park zelf ingaan, overnachten we in de omgeving van Hoedspruit. Hier kunnen kinderen tot en met 16 jaar een korte cursus volgen onder begeleiding van een echte ranger. Je leert verschillende dieren te herkennen aan het geluid dat ze maken, je volgt de sporen van het wild en ontdekt welk beest bij welke voetafdruk hoort. Ook leer je alles over planten, over de medicinale werking en welke je wel en niet kunt eten. Na afloop van deze leuke en afwisselende training weet je meer dingen over de Afrikaanse bush dan je ouders. Ook voor de ouders zijn er allerlei activiteiten te doen. Dag 4-6 Wild zoeken in Kruger National Park Op weg naar onze slaapplaats gaan we al op zoek naar wat Afrika zo speciaal maakt: het ongelooflijk rijke wildleven. Geen ander continent herbergt nog zo'n verscheidenheid aan grote zoogdieren. Het Kruger Park is vooral bekend om de ‘Big Five’ (olifant, neushoorn, buffel, leeuw en luipaard) die we hopelijk allemaal zullen ‘spotten’, hoewel het zien van het luipaard vaak wat moeilijker is. Olifanten kruisen soms ons pad en we stoppen bij nijlpaarden en krokodillen. We overnachten twee nachten in redelijk comfortabele chalets met zwembad in het Krugerpark en een nacht in bijzondere accommodatie buiten het park. Vroeg in de ochtend en later in de middag als de temperatuur niet te hoog is en de dieren het meest actief zijn, rijden we met onze bus het park door op zoek naar het wild. Tijdens deze zogenaamde gamedrives (zoektocht naar wild) zoeken we ook drinkplaatsen op, waar veel dieren in de loop van de dag naar toe komen. ‘s Avonds kunnen we een braai (barbecue) houden en rondom het kampvuur luisteren naar het brullen van een leeuw in de verte. Wie wil kan ook ’s avonds een facultatieve nachtelijke gamedrive maken in een open truck. SWAZILAND Dag 7-8 Naar Swaziland Shewula Mountain Camp We verlaten Zuid-Afrika en reizen dwars door Swaziland. De weg kronkelt tussen de bergen door langs dorpjes en akkertjes. Het koninkrijkje Swaziland is ongerepter dan Zuid-Afrika; tradities en gewoonten worden hier meer in ere gehouden. Het heeft een eigen taal en munteenheid en de bevolking is ontzettend vriendelijk. Het landschap van Swaziland is opvallend gevarieerd, uitgestrekte vlaktes worden afgewisseld met bossen, bergen en watervallen. Overal vind je Afrikaanse dorpen met een heel andere sfeer dan in Zuid-Afrika. Op de vele marktjes zijn mooie handgemaakte artikelen te koop zoals houtsnijwerk, bewerkte stoffen, manden en de beroemde Swazi kaarsen. Vandaag gaan we op weg naar het Shewula Mountain Camp. Dit kamp, wat in het oosten van Swaziland vlakbij de Mozambikaanse grens ligt, is in handen van de lokale bevolking van de nabijgelegen nederzetting. De inkomsten uit het toerisme komen hier rechtstreeks ten goede aan de hele gemeenschap. Dit is een mooie gelegenheid om nader kennis te maken met de vriendelijke bevolking van Swaziland. We overnachten in eenvoudige traditionele hutjes op een bijzondere plek vlakbij de nederzetting. De hutjes hebben plek voor maximaal zes personen en het sanitair wordt met anderen gedeeld. In de omgeving kun je mooie wandelingen maken. ’s Avonds wordt een traditionele maaltijd voor ons bereid. Dag 9-10 Mlilwane of Hlane Wildlife Sanctuary De komende twee dagen bezoeken we het Mlilwane wildlife sanctuary of het Hlane Nationaal Park. Mlilwane Wildlife Sanctuary is het oudste en meest bezochte Nationale Park in Swaziland in de Ezulwini Vallei en toch maar 40 kilometer vanaf de hoofdstad Mbabane. Je kunt hier paard rijden, mountainbiken en een tocht maken in een open 4x4. Ook kun je een mooie wandeling in de omgeving maken onder begeleiding van een lokale gids of op bezoek gaan in het nabijgelegen dorp waar de mensen je gastvrij begroeten. Dag 11-12 Ithala Wildreservaat Na een paar uur rijden zijn we alweer bij de grens en gaan we weer Zuid-Afrika in. In de loop van de middag komen we bij misschien wel het mooiste reservaat van KwaZulu-Natal, het kleine Ithala Wildreservaat. We overnachten twee nachten in mooi gelegen rondavels (grote ronde hutten die oorspronkelijk van riet gemaakt werden) en ook hier is een zwembad. Het landschap van Ithala is adembenemend mooi: spectaculaire kliffen, glooiende heuvels, open savannen en dichte bossen wisselen elkaar af. Er leven hier tal van inheemse zoogdieren, zoals de witte en zwarte neushoorn, olifanten, giraffes, cheeta’s, zebra’s en antilopen. Je kunt onder leiding van een ranger wandelingen maken door het wildpark, maar ook een rit per terreinwagen behoort tot de mogelijkheden. Dag 13 Naar St.Lucia We verlaten Ithala en rijden richting de kust. door de provincie KwaZulu-Natal, het land van Shaka Zulu. Van oudsher woonden de Zulu’s in ‘kralen’: cirkelvormige dorpen met typische, halfronde lemen hutten, de zogenaamde “beehives” (bijenkorven). Tegenwoordig worden op verschillende plaatsen weer nieuwe kralen gebouwd, omdat de Zulu vast willen houden aan de traditie van hun stam. In de middag arriveren we in het kleine kustdorpje St.Lucia. We slapen twee nachten in comfortabele huisjes in of vlakbij St Lucia. Dag 14-15 St.Lucia, optionele excursie naar Hluhluwe St.Lucia ligt midden in een uniek gebied van wetlands langs de kust van de Indische Oceaan. Van juni tot september kun je aan de kust de walvissen voorbij zien komen wanneer ze weer naar het zuiden trekken. St. Lucia is een beschermd natuurgebied met een enorme diversiteit aan fauna met als bekendste bewoners krokodillen en nijlpaarden. Deze imposante dieren zijn het best te zien tijdens een ontspannen boottocht over Lake St.Lucia. Je hebt hier alle tijd om diverse activiteiten te ondernemen. Zo kun je behalve het boottochtje op het meer ook een wandeling maken onder leiding van een gids. Krijg je geen genoeg van het speuren naar wild? Dan kun je nog (optioneel) een gamedrive maken in het naburige, zeer mooi gelegen Hluhluwe Umfulozi Park, het oudste wildpark van Zuid-Afrika. Lekker uitwaaien aan het strand is natuurlijk ook een optie. Dag 16 Vlucht naar Kaapstad Vandaag rijden we in een paar uur naar Durban, vanwaar we een binnenlandse vlucht naar Kaapstad nemen. Je hebt drie volle dagen om “De Moederstad”, zoals Kaapstad wel genoemd wordt, te ontdekken. Kaapstad zelf ligt prachtig aan de Tafelbaai en aan de voet van de beroemde platte berg, de Tafelberg, die boven de stad uitrijst. ’s Avonds kun je heerlijk uit eten in één van de vele restaurantjes in de sfeervolle wijken van de stad of aan de, bij toeristen populaire, Waterfront. Je kunt de Kaaps-Maleise keuken proberen in Bo Kaap, de kleurrijke Maleisische wijk of een keer diverse wildsoorten als krokodil of zebra proeven, die in de restaurants op Longstreet volop wordt aangeboden. Vanzelfsprekend is overal ruime keuze uit wijnen waar de Westkaap zo beroemd om is. Kaapstad is een moderne, trendy en gezellige stad waar je uitstekend kunt winkelen of met een drankje vanaf een terras naar de bezigheden in de haven kunt kijken. Dag 17 Kaapstad, dagexcursie Kaap de Goede Hoop (optioneel) De dagen in Kaapstad kun je doorbrengen zoals je zelf wilt. Je kunt de planning de komende dagen het beste even laten afhangen van het weer, aangezien dit vrij snel kan veranderen in Kaapstad. Een zonnige dag zonder al te veel wind is natuurlijk het meest ideaal. Verder kan je kiezen uit vele excursies in en om Kaapstad. De dagexcursie naar Kaap de Goede Hoop en het Kaapse schiereiland is een echte aanrader. Tijdens deze optionele dagexcursie langs de indrukwekkende kust, kan je o.a. een boottocht maken naar ‘Seal Island’ in Houtbaai waar een kolonie zeerobben te zien is. Onderweg bezoek je ook een pinguïn kolonie nabij Simon’s Town. Ook een bezoek aan Cape of Good Hope National Park waar Kaap de Goede Hoop ligt, is een onderdeel van deze excursie. Dit park is de verblijfplaats van een grote diversiteit aan wildsoorten, zoals de zeldzame bontebok. Daarnaast vind je er honderden soorten inheemse ‘fijnbos’ planten, waaronder de bekende proteafamilie. Op Kaappunt is er tevens gelegenheid om een mooie wandeling (klein uur) te maken waarbij je vanaf de rotsen schitterende uitzichten hebt over de oceaan. Met enig geluk zijn er voor de kust ook walvissen te zien (juli t/m oktober). Dag 18 Kaapstad, vrije dag Ook vandaag is er nog van alles te ondernemen in de ‘Moederstad’. Eén van de vele hoogtepunten is natuurlijk een bezoek aan de Tafelberg. De inspannende klim via Skeleton Gorge beloont je met uitzichten over Kaapstad en de Atlantische Oceaan. Voor wie niet van klimmen houdt, gaat er ook een kabelbaan. LET OP:Wegens groot onderhoud is de kabelbaan bij Tafelberg gesloten van 23 juli t/m 5 augustus 2012. Je kunt deze periode alleen te voet de Tafelberg op en af. Ook kun je een uitstapje maken per zeiljacht op Tafelbaai. Met wat geluk zwemmen er zeehonden en dolfijnen om je heen. Je kunt ook (als het weer het toelaat) een bezoek brengen aan Robbeneiland, waar Nelson Mandela jarenlang gevangen heeft gezeten. Helaas zijn excursies naar Robben Eiland ter plekke bijna altijd uitverkocht en loont het tickets hiervoor al voor vertrek zelf te boeken op www.robben-island.org.za Dag 19 Kaapstad, bezoek Township De laatste dag in Kaapstad en Zuid-Afrika. Je hebt nog de volle dag om te shoppen, relaxen, rondkijken of de natuur rond Kaapstad in te gaan. Een zeer interessante excursie is een Townshiptour. Duizenden mensen leven en wonen in een totaal ander Zuid-Afrika dan wat de meeste toeristen (én Zuid-Afrikanen) ooit zullen zien. Onwetendheid en angst zorgen ervoor dat de blanken de townships als gevaarlijk beschouwen. Een tour van ongeveer drieënhalf uur door verschillende townships bewijst echter dat de vriendelijke bevolking er het beste van probeert te maken en dat men ondanks de vaak slechte omstandigheden trots is op hun wijk. Maak kennis met de mensen van Afrika tijdens deze indrukwekkende tour. Je kunt bij boeking aangeven of je mee wilt op deze townshiptour. Dag 20 Aankomst in Amsterdam